Řekli byste si: Obyčejná brambora, taková všední potravina, to není žádná věda. Omyl, trochu to věda je.

Brambory totiž mají opravdu rády kyprou, vzdušnou půdu. A protože jsou náročné na živiny, potřebují i hnojení. Věda je to i pro nás, zákazníky, jak si vybrat ten správný typ, který se nám do kuchyně právě hodí. Je to typ A – salátové brambory? Nebo B – brambory vhodné jako příloha? Nebo C – na pyré?

Ať už při nákupu v Tescu sáhnete po jakékoli, můžete si být téměř jisti, že je pro vaše talíře vypěstovala česká společnost BROP sídlící v Senožatech na Pelhřimovsku.

Programátor na bramborovém poli

Brambory společnosti BROP. Foto: brop.cz
Brambory společnosti BROP. Foto: brop.cz

Příběh této firmy, která do obchodního řetězce dodává kolem 14 tisíc tun brambor ročně, je ilustrací, jak může dobrý nápad a zájem o věc přerůst v úspěšné podnikání.

Na začátku se zakladatel firmy Pavel Ošťádal o brambory nijak zvlášť nezajímal. Pracoval jako programátor, kariéra se rozvíjela, nebylo, nač si stěžovat.

„Shoda náhod mě přivedla na bramborové pole. Před dvaceti lety zařídila matka příroda velký nadbytek brambor a při sklizni tak pomáhal každý, kdo mohl. A tak jsem se dostal k bramborám i já,“ popsal před časem Ošťádal.

Zaujalo ho to. V roce 1994 pověsil „programátorství“ na hřebík a začal podnikat v bramborách. Postupně svou živnost rozběhl naplno. V lednu 2001 se pak rozhodl své působení rozšířit a založil dnešní BROP s.r.o.

Firmě se dařilo. O čtyři roky později přibrala významné společníky, anglickou společnost Greevale AP UK a pěstitele Senagro, a. s. Ve stejném roce – 2005 – expandovala na Slovensko, o dva roky později vznikla maďarská BROP Hungary.

Dnes se kromě pěstování a balení konzumních brambor zabývá i množením sadby tuzemských a zahraničních šlechtitelů, zastupuje mnohé německé, holandské a skotské odrůdy. A ještě prodává obalový materiál jako rašlové pytle či síťovinu.

Keřkovské rohlíčky na Vánoce

Brambory z BROPu na výstavě. Foto: brop.cz
Brambory z BROPu na výstavě. Foto: brop.cz

Aktuálně BROP množí sadbu brambor na ploše více než 110 hektarech, konzumní brambory pěstuje na ploše o více než 500 hektarech, přičemž pozdní brambory má na Vysočině a rané brambory v Polabí.

Společnost BROP do Tesco také dodává jednu z nejoblíbenějších odrůd u nás, a to starou v Česku vyšlechtěnou odrůdu, která má název „Keřkovské rohlíčky“. Tato odrůda se na prodejních pultech objevuje na podzim a především v předvánočním období. Díky lojovité konzistenci se totiž výborně hodí k výrobě bramborových salátů a v Česku se tato odrůda stala symbolem Vánoc.

Když se tedy příště vydáte na nákupy, můžete přesně vědět, odkud k vám na talíř putují.

Mimochodem: Lidé podle nákupních expertů dávají při výběru brambor na svůj zrak. Tedy… vybírají si pěkné, hladké, žlutě zbarvené brambory, kterou jsou u čisté a mají velmi tenkou slupku. „Pěkný vzhled brambor přitom není zárukou dobré chuti. Obecně platí, že při jejich výběru by zákazníci měli sáhnout spíše po bramborách, které jsou neprané. Právě díky tomu, že jsou brambory neprané či nemyté, vydrží déle čerstvé. I přesto si zákazníci vybírají brambory podle vzhledu a upřednostňují z 90 % brambory prané,“ radí Miloslav Macháček, technický manažer společnosti Tesco.

BROP z Vysočiny: Jak se z programátora stal bramborový král
Označeno: